2013. május 10., péntek

Második nap

- amit még az első napról tudni lehet - szakvélemények - az első nap végére beírtam ITT olvasható

A második nap egy remek előadással kezdődött . A Mesebolt Bábszínház MADARAK VOLTUNK c. meséjével. Ahogy Kovács Géza rendező elmondta, Bódvalenkén, a "freskó faluban" járt és ott az egyik falon látta meg a Madarak voltunk szöveget, a hozzávaló képekkel és ez annyira belevésődött az agyába, lelkébe, hogy nem nyugodott amíg színpadi játékká nem formálta, Galuska László írói segítségével. A képzőművész társa Boráros Szilárd volt ezúttal is, aki kigondolt  egy asztal-szekrény-ajtó-kocsi kombinációjú bábos leleményt, ami tökéletes keretet ad a játékhoz. Az egész teret belakják. A látvány és a színészi játék egyaránt örömet okoz. A színészek bábosok, zenészek, játékosok. Igazi vastaps volt a végén, 4 x kellett visszajönni a szereplőknek.
részletek az előadásból
Kovács Géza riportja jelenleg még hanghibás /nem mindig hallani mit mond... lehet hogy sikerül helyreállítani... akkor azt is meghallgathatjátok, mert érdekes, és végül /HÍR A JÖVŐBŐL/ ez lett a Találkozó legjobb darabja! - gratulálunk! előre is
Galuska László Pál

Boráros Szilárd tervező
 
http://youtu.be/FdmENNy_TDs

Khaled-Abdo Szaida dramaturg
http://youtu.be/CQK0xAqdWv0

A következő bemutatót, a miskolci Csodamalom Bábszínház előadását MAJOLENKA HERCEGKISASSZONY hányattatásait szintén Kovács Géza rendezte, több éve volt a bemutató. de a darab frissnek hatott, itt is Boráros Szilárd volt a tervező és meglepett minket két egészen különös konyhaeszköz bábbal, a teljesen hagyományos baba bábok mellett.



A szünetben Marek Waszkiellel beszélgettünk - fordítója Csató Kata - , az eddig látottakról, és az európai bábművészet tendenciáiról.
(rövid áttekintés, ahogy első hallásra megjegyeztem, természetesen rövidesen felkerül a you tube ra a videó és ott meghallgatható lesz. Ajánlom már előre.) 

Marek szerint nálunk három fő vonulatot figyelt meg, amik már a találkozó első két napján is jelentkeztek
első - olyan témák jelennek meg, amik eddig a bábszínpadi repertoárban neM szerepeltek. Erre jó példa A csomótündér

Kuthy Ágnes és Apró Ernő

/Ernő játékában a zsűri sem talált hibát :)/


Marek a második kategóriája - a hagyományos, moralizáló bábszínház, igényes bábmozgatás, látványos képzőművészeti megjelenítés - amilyen pl. Boráros szekere a Madarak voltunk -ban, s az egész előadás feszes dramaturgiája, a tiszta képlet, állít, nem tesz fel kérdéseket.
a harmadik -  az a bábszínház, amiről azt hittük, hogy már nincs, már 20-30 évvel ezelőtt azt hittük hogy rövidesen eltűnik, most mégis visszatért. Nem akar kísérletezni, a bábszínházat nem tekinti művészetnek, csak egy eszköznek, a nagymamák láttak ilyen előadásokat.
Szerinte ilyen a Milyen madár ez?, a Mackóalsó...
Azért bántja őt, hogy ilyeneket lát, és a sikerükről hall, mert ő maga harcol a bábszínház művészi státuszáért, hogy ez nem egy intyőke pintyőke  műfaj... és aki ilyent lát, azt megint csak nehéz lesz meggyőzni, hogy itt művészetről van szó.
Azt már én teszem hozzá, hogy miközben jó az, hogy ezen a fesztiválon nem válogatják a bemutatásra kerülő műveket, hanem a színházak maguk nevezi, amit jónak találnak... bekerülhetnek gyengébb művek is, de! ezek mennek a közönség elé! és az sem baj, ha egy fesztiválon a való világ is látszik, nemcsak a művész által válogatott művészi alkotások, mert a közönség ezt látja.
Schneider Jankó a szabadtéri programok keretében igazi gyerekek előtt játszott egy igazi vásári komédiát remekül.

Waszkiel azt is elmondta, hogy az európai tendenciák eltérnek a magyartól, sokkal több multimédiát, használnak, videót, számítógépes animációkat, és nagyon sok a nagy apparátussal dolgozó egyszemélyes játék,  látványos, ötletes,  fordulatos, pergő előadásokkal és sokkal több a felnőtt báb előadás. /Hang a jövőből: kár, hogy Waszkielnek el kellett utazni, igy nem láthatta a Tengely GÁbor VasLaciját, érdekes lehetett volna a véleménye/

A délután első előadása egy egyszemélyes, de hagyományos bábjáték volt a A SZOMORÚ KIRÁLYKISASSZONY

Nagy Mariann a szomorú királylány történetét meséli
Tasnádi István író, zsűritag mond róla dícsérő szavakat
http://youtu.be/lxSeTMUa3P4
1:55

a közönség ma is zsúfolásig megtöltötte a nézőteret

Ezután a A HÁROM DEVIÁNS következett a Griff Bábszínháztól. A bábok képei alapján, már amikor bemutatták, én nagy várakozással néztem a darabra, kíváncsi voltam rá, most láttam. és szomorú vagyok.  Nem tisztem véleményt formálni, de nem úgy sikerült, ahogy reméltem, pedig egy díjnyertes forgatókönyvből készült, remek figurákkal, és minden kihasználatlan maradt, a színpadon a mű statikussá vált, akciótlanná, a keretjáték szereplői kiváló akrobaták, de mégsem tudták megmozdítani a teret, pedig középen egy remek forgó akármi van, egy sárkány szája -  ? - mégsem. van ilyen.
2012 -ben ez a forgatókönyv nyerte a kaposvári Schwajda György drámapályázat első díját.Tasnádi István író, zsűritag háborgó szavai
http://youtu.be/lxSeTMUa3P4
kb. 00:52

Az utolsó előadás az egri  Harlekin bábos Rómeó és Júliája volt. RÓMEÓ ÉS JÚLIA - SHAKESPEARE MESÉK Holnap reggel beszélgetünk
 a dramaturggal Khaled-Abdo Szaidával
http://youtu.be/CQK0xAqdWv0

ahogy a szakmai megbeszélésről kiszivárogtatható részleteket is.